Tuesday, December 25, 2007

My day 3 in Hari Raya

Sabtu, 22 Disember 2007

Bismillahirrahmanirrahim

“Allah Maha Besar, Allah Maha Besar,
Tidak ada tuhan melainkan Allah dan Allah Maha Besar,
Allah Masa Besar dan bagi Allah segala puji-pujian.”

“Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar,
Allah Maha Besar sebesar-besarnya, Alhamdulillah (segala puji bagi Allah) sebanyak-banyaknya, Maha Suci Allah pagi dan petang.”
“Tiada tuhan melainkan Allah, kami tidak menyembah kecuali kepada-Nya, dengan ikhlas untuk agama (Islam), walaupun dibenci oleh golongan kafir.”
“Tiada tuhan melainkan Allah yang Esa yang benar janji-Nya, yang menolong hamba-Nya,
yang memuliakan tentera-tentera-Nya (tentera Muslimin) dengan mengalahkan tentera Ahzab dengan keesaan-Nya.”
“Tiada tuhan melainkan Allah yang Maha Besar, Allah yang Maha Besar dan milik Allah-lah segala puji-pujian.”

Menghayati makna lafaz takbir Hari Raya ini cukup terkesan di dalam hati ini.
"Wahai saudara2ku sekalian, lafazkan takbir ini tanda kemenangan, kemenangan bagi mereka yang berkorban dengan ikhlas dan bagi jemaah haji yang dapat menyempurnakan tanggungjawab rukun kelima di kota Makkah. Allahuakbar"

Alhamdulillah, hari raya aidil adha kali ini agak meriah apabila sekalian adik-beradik ana dapat berkumpul bersama2 meraikan hari yang mulia ini. Seronok dikelilingi anak2 kesayangan.. emm, anak2 buah ana kini 13 orang semua..a big family ya! Alhamdulillah. Gembira juga melihat ibu dan ayah tersenyum melihat keletah cucu2nya dan melayan anak2nya yang hanya dapat pulang sekali-sekala ke rumah (all my siblings ber"khidmat" in Sabah.Emm, thinking of working there too, but my parent would not allow it.. youngest sister kan, he2)..
Hari ini masuk hari raya ke3, dan ini bermakna juga cuti raya ana dah abis. Ana bertolak awal dari rumah walaupun di rumah diadakan makan tengahari bersama (maybe boleh disebut as gathering family)..janji harus ditunaikan.. have a promise with sahabat2 to go for reunion. Perjalanan dalam bas yang selalu mengambil masa 1 jam berlanjutan sehingga 2 jam lebih kerana keadaan jalan raya yang agak sesak.Alhamdulillah, sempat juga sampai pada masa yang ditetapkan.

Syukur, majlis berjalan dengan baik. Dapat juga menyubur kembali ukhwah yang telah lama terjalin. About 5 years tak bertemu. Kini, masing2 dengan anugerah dan tanggungjawab tersendiri.Kebanyakan sudah berkerjaya.. Cemburu juga rasa hati melihat sahabat2 yang sudah punyai pendapatan sendiri, sekurang2nya dapat membantu keluarga dan menginfakkan sebahagian pendapatan sendiri ke jalan Islam malah dapat turun ke medan perjuangan yang sebenar.Emm.. namun, semua ini tidak membataskan ana selaku anak dan pelajar untuk tetap berkhidmat kepada ibubapa dan agama kan? (walau kadang2 terasa sedih apabila ibuayah sering menyatakan harapan mereka untuk melihat ana berjaya. Doakan anakmu direzkikan kejayaan!!).insyaAllah, berkhidmatlah dengan sesuai dengan keupayaanmu.."Jagalah Islam di penjuru2 mu masing.."
Alhamdulillah, ana amat berharap agar majlis ini sentiasa berada dalam rahmat Tuhan, diberkati dan memberi manfaat. Bukan sekadar untuk bertemu mata, menyenangkan hati yang sudah lama tidak bertemu tapi turut mempunyai tujuan yang ikhlas..Mengikat kembali ukhwah islam. Sebagaimana dengan bacaan kalamNya dalam surah al-Hujurat yang di baca di awal majlis..
"Sesungguhnya orang2 mukmin itu bersaudara.. "(ayat10)
"Wahai manusia, sesungguhnya Kami teah menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan, kemudian Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling mengenali. Sesungguhnya, yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, Maha Teliti."(ayat 13)

Hati juga cukup tenang apabila majlis ini masih berakhir dengan penutup yang baik. Mg ia menjadi titik permulaan menuju matlamat kehidupan kita sebenar.. menyebar dakwah Islami! InsyaAllah..
Allah ghayatuna!!

(InsyaAllah, bertemu lagi di reunion seterusnya.. 5 years later??..InsyaAllah)

No comments: