Friday, August 01, 2008

Ada kehidupan yang abadi..

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, segala puji hanya bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Syukur atas nikmat yang masih diberiNya.. nikmat Islam dan iman. Nikmat peluang kehidupan yang penuh dengan anugerah2 dariNya.. Alhamdulillah.

FirmanNya yang bermaksud:
"Apa jua nikmat yang kamu peroleh, maka ia datangnya daripada Allah."
(Surah An-Nahl: ayat 53)

Sekarang, di kelantan musim buah-buahan.. buah rambutan dan durian. Alhamdulillah, inipun satu nikmat yang diberiNya kan.. Tapi sedih juga, sekalipun menetap disini, masih tak berpeluang untuk merasai makan durian bersama keluarga.. really miss my home..

Ana masih berada di posting anaesthesiology. Alhamdulillah, banyak belajar ilmu baru. Learn about airway management, how to intubate patient, medications in anaest and others. Kami belajar di intensive care unit (ICU) dan operation theatre (OT). Alhamdulillah..

Sekarangni terasa masa begitu pantas berlalu. Diri ini seolah-olah mengejar masa yang terlalu cepat meninggalkan diri. Benarlah, tanggungjawab yang kita ada ini lebih banyak dari masa yang kita ada. Atau mungkin diri ini sudah merasa bahang imtihan professional dan juga merasa bahawa diri ini perlu melengkapkan diri sebaik2nya untuk bergelar ahli perubatan kelak.. Oh, mg setiap masa yang dimiliki ini dapat dimanfaatkan sepenuhnya. InsyaAllah.

Kesempatan ini, ana ingin mengajak diri dan shbt2 untuk mengingatkan kembali tujuan kita berada dalam perjuangan hidup ini.. matlamat dan arah perjalanan hidup kita.. Sedikit perkongsian hasil dari kuliah "Beriman di Hari Akhirat- Ruh dan Jasad". Alhamdulillah, terima kasih ya Allah atas ilmu ini.


Mari kita hayati firmanNya yang bermaksud:
"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui"
(Al-Ankabut:ayat 64)

"Kesenangan didunia ini hanya sedikit dan akhirat itu lebih baik bagi orang2 yang bertakwa dan kamu tidak akan dianiaya sedikit pun"

(An-Nisa':ayat 77)

Ya, hanya satu destinasi yang pasti bagi setiap manusia dan makhlukNya iaitu akhirat kelak.. Akhirat itu pasti,ia bukan rekaan manusia. Setiap dari kita apabila tamat riwayatnya di dunia ini, kehidupan kita akan disambung di negeri abadi yakni akhirat kelak. Disinilah kelak, segala perbuatan yang kita lakukan bakal dihakimi dan diberikan balasan sesuai dengan apa yang telah kita perbuatkan.

Sebagai muslim, kita seharusnya yakin bahawa kita akan hidup kembali di alam akhirat. Dengan adanya keyakinan inilah, kita akan berfikir dengan sedalam2nya agar setiap perbuatan yang kita lakukan bermanfaat, agar kita tidak sesekali membuat perkara2 yang boleh membawa kemurkaanNya berupa maksiat dan perbuatan2 buruk. Mereka yang masih sanggup melakukan perkara2 kejahatan ini adalah mereka yang tidak ingat bahawa dirinya bakal dihakimi dan diberi balasan kelak. Oleh itu, menjadi tanggungjawab semua, pemimpin negara, ibu-bapa, guru-guru, masyarakat untuk saling ingat-mengingatkan tentang kehidupan akhirat nanti agar tidak berlaku lagi kehidupan yang penuh kacaubilau dan maksiat.

Hidup kita diakhirat nanti, sebagaimana kehidupan kita di dunia ini..iaitu hidup dengan ruh dan jasad kita. Dan beroleh kebahagiaan atau kesedihan hanya bergantung pada amalan kita di dunia sekarang.. Antara syurga atau neraka, hanya ada 2 kemungkinan, tidak ada diantara keduanya. Oleh itu, masa yang masih ada ini, kita gunakan sebaik2nya.. mg rahmat Allah dan belas ihsanNya mengizinkan kita untuk beroleh bahagia di negeri abadi nanti.. InsyaAllah.

"Hai orang-orang yang beriman, mengapa apabila dikatakan kepada kamu," Berangkatlah (untuk berjuang) di jalan Allah, kamu merasa berat dan ingin tinggal tetap di tempatmu? Apakah kamu lebih menyenangi kehidupan di dunia daripada kehidupan di akhirat? Padahal kenikmatan hidup di dunia ini(dibanding dengan kehidupan) di akhirat hanyalah sedikit."
(Surah At-Taubah:ayat 38).


~Allahughoyatuna.. Allah matlamat kami!~

No comments: