Sunday, December 21, 2008

Pilihan

Bismillahirrahmanirrahim

1) Firman Allah swt yang bermaksud:
"..Ajaklah mereka bermusyawarah di dalam urusan mereka.."
(Surah Ali-Imran:ayat159)

2) Firman Allah swt yang bermaksud:
"..Dan urusan kaum muslimin selalu diputuskan dengan musyawarah antara mereka.."
(Surah Asy-Syura:ayat 38)

3) Dari Jabir radhiallahu 'anhu mengatakan: Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mengajari kami shalat istikharah dalam menghadapi semua urusan, sebagaimana mengajari kami surat Al-Qur'an. Kata beliau: "Apabila salah seorang dari kalian mempunyai rencana ingin melakukan sesuatu, hendaklah dia melaksanakan ruku' dua raka'at yang selain fardhu, kemudian hendaklah ia membaca:

"Ya Allah, sesungguhnya aku memohon pilihan yang tepat kepada Engkau dengan ilmu yang ada pada-Mu, dan memohon kekuasaan-Mu dengan kudrat-Mu. Aku memohon kepada-Mu sebagian karunia-Mu yang agung, karena sesungguhnya Engkau Maha Kuasa sedangkan aku tidak berkuasa, Engkau Maha Tahu sedangkan aku tidak mengetahui, dan Engkau Maha Mengetahui perkara yang ghaib.
Ya Allah, jika Engkau mengetahui urusan ini lebih baik bagiku, agamaku, dan kehidupanku, serta baik akibatnya di dunia dan akhirat, maka takdirkanlah dan mudahkanlah urusan itu bagiku, kemudian berkatilah bagiku didalamnya. Dan jika Engkau mengetahui bahwa urusan itu berbahaya bagiku, agamaku, dan kehidupanku, serta buruk akibatnya baik di dunia dan di akhirat, maka jauhkanlah urusan itu dariku, dan jauhkan aku dari urusan itu. Takdirkanlah kebaikan untukku dimanapun juga dan jadikan aku ridha menerimanya."
(Hadis Riwayat Bukhari)

~Dipetik dari Riyadhus solihin bab Istikharah dan musyawarah~

Membuat pilihan sememangnya sukar bukan. Hati akan resah, fikiran akan selalu memikirkannya, banyak perkara yang perlu dipertimbangkan.. diri akan bermusyawarah dengan keluarga dan sahabat2 bertanyakan pendapat.. dalam sujud dan doa, hati akan meminta dengan sungguh2 moga dibukakan pintu hijab agar beroleh petunjuk pada jalan yang baik buat diri.



Bila berada dalam keadaan seperti ini, ana dapat rasakan bahawa ini juga salah satu ujian dari Allah buat diri. Allah ingin melihat bagaimana hambaNya ini.. apakah diriku telah meletakkan Allah sebagai sebaik2 tempat pergantungan dan harapan? ..tempat diriku mengadu dan merintih memohon yang terbaik dalam hidup?.. tempat kumeminta petunjuk dan hidayah?

Ujian ini membuatkan ana sedar, bahawa diri ini hanya hambaNya. Tidak mampu untuk kumelihat apakah yang bakal berlaku pada diri di masa hadapan. Dan hanya sesungguhnya Allah Maha Tahu.. Dia yang telah menetapkan takdirku.. dan Dia juga yang akan melindungiku dan memberikanku yang terbaik untukku.. Subhanallah, dalam ujian ini tersimpan hikmahNya.
Mg apa yang diberikanNya adalah yang terbaik buat diri ini. InsyaAllah... Ameen ya Allah.

Kredit to VOI blog atas ilmu yang di kongsikan ini - "KELIRU" . Especially to the article's contributor (^_^). InsyaAllah, musyawarah + istikharah + tawakkal 'alallah. Mg Allah memberikan yang terbaik buat kita semua. InsyaAllah.


"..Kemudian,apabila engkau telah membulatkan tekad,
maka bertawakkallah pada Allah.
Sungguh, Allah mencintai orang yang bertawakkal"
(3:159)



p/s: "Ya Allah..Mohon dengan sangat....."

2 comments:

BuRuuj said...

kadang-kadang manusia sering tersalah membuat pilihan..walaupun begitu Allah tak pernah membiarkan hamba-Nya yg tersalah itu. betapa Maha Pengasihnya Allah...;)

nik_khoir said...

to buruuj:

=)Yup.. betapa Maha Pengasih dan Maha Penyayangnya Allah kepada hamba2Nya.. maka selayaknya hanya pada Dia kita letakkan sepenuh pengharapan.

"..And it may be that you dislike a thing while it is good for you, and it may be that you love a thing while it is evil for you, and Allah knows, while you do not know." (2:216)

Wallahu yaklamu wa antum taklamuun