Thursday, January 01, 2009

~Selamat Berjuang..~

Bismillahirrahmanirrahim

Yang paling jauh bukannya bintang, mentari juga rembulan,
tetapi adalah masa yang berlalu dan takkan kembali.
Kelmarin yang luput menjadi secangkir kenangan,
Kelmarin yang terluput mengukir sesalan.
Yang ada hanya hari ini dan akan datang.
Gunakan hari ini sebaiknya kerana esok belum tentu milik kita,
Sedangkan semalam telah pergi selamanya..
~Imam Syafie~


Assalamu'alaikum saudara2ku sekalian.
Salam Maal Hijrah 1430H. Selamat Tahun Baru Masihi 2009.
Tahun baru tiba juga di susur kehidupan kita. Alhamdulillah, mari kita perbanyakkan syukur pada Allah swt atas segala nikmat yang diberikanNya. Bahkan nafas ini juga milikNya. Syukur kerana masih diberi kasihsayangNya, nikmat Iman dan Islam di dalam dada tatkala ramai leka dengan kemewahan dunia dan hanya sekadar menjadikan Islam pakaian luar diri sahaja. Syukur atas rezeki Allah dalam kehidupan berupa kasih sayang insan, ilmu pengetahuan, keamanan, kesihatan dan segala yang diberiNya hingga tak terhitung banyaknya. Alhamdulillah.

Tatkala tahun baru tiba, saudara kita di Palestin masih bermandi darah. Hati ini sedih melihatkan wajah2 saudara2 disana. Teriakan anak2 kecil, jasad2 yang bergelimpangan, kekurangan bekalan makanan & ubat-ubatan serta terkepung di dalam negeri kerana tidak dapat melepasi sempadan negeri menggambarkan betapa hebatnya ujian di bumi perjuangan Palestin itu. Jiwaku meluap2 kemarahan melihat kerakusan rejim zionis yang pasti sudah hilang sifat kemanusiaannya.
Wahai saudara2ku, pejuang2 mujahidin dibumi BaitulMaqdis, teruslah berjuang, bangkit berjuang atas nama Allah. Sesungguhnya azam, tekad, usaha dan jihadmu akan menghasilkan kemenangan bagi Palestin. Bukankah itu janji Allah? Berjuanglah walau perjalanannya cukup panjang. Doa kami mengiringi disini. Marilah umat Islam sekalian yang mengimani ayatNya "innama mukminuna ikhwah", agar mendoakan saudara2 kita di sana. Moga Allah memberi kemenangan kepada mujahidin, kesabaran kepada umat Islam di sana juga di seluruh dunia dan doakan kehancuran Israel laknatullah. InsyaAllah.

Hari ini juga genap 100 hari countdown ku menuju sebuah medan perjuangan imtihan. Imtihan dalam perjuangan ilmu yang sedang ku usaha selama ini. Perjuangan ilmu yang ingin ku jadikan platform bagi meneruskan tuntutan amanah bergelar khalifatullah. Mungkin saat ini, pintu2 bilik pembelajaran kami sudah boleh di kunci kemas dan dilekatkan tag pintu "Don't disturb" agar dapat memberikan konsentrasi dengan lebih baik. Dan mungkin juga pintu hati ini juga perlu di"tutup" dari di ganggu perkara2 yang masih boleh kelalaian diri pada sebuah tanggungjawab. Masa yang diizinNya ini perlu di atur sebaik2nya. Ilmu dan kemahiran yang dipelajari perlu digilap dengan lebih baik. Juga andai ada ujian, dugaan atau tekanan yang singgah harus ditangani dengan baik. La haula wa la quwwata illa billah. Bantu hambaMu yang terlalu dhaif ini ya Allah...



Dan paling penting hati harus diingatkan pada tujuan sebenar berjuang. Ya, berjuang itu tidak berhenti di kertas imtihan semata, namun berjuang itu akan terus bertapak dalam hidup. Bukankah perjalanan perjuangan itu panjang, dan memerlukan pengorbanan yang bukan sedikit?

Dari Amirul Mu’minin, Abi Hafs Umar bin Al Khottob radiallahuanhu, dia berkata: Saya mendengar Rasulullah saw bersabda :
"Sesungguhnya setiap perbuatan tergantung niatnya. Dan sesungguhnya setiap orang (akan dibalas)berdasarkan apa yang dia niatkan. Siapa yang hijrahnya karena (ingin mendapatkan keridhaan) Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada (keridhaan) Allah dan Rasul-Nya. Dan siapa yang hijrahnya karena dunia yang dikehendakinya atau karena wanita yang ingin dinikahinya maka hijrahnya (akan bernilai sebagaimana) yang dia niatkan."
(Riwayat dua imam hadits, Abu Abdullah Muhammad bin Isma’il bin Ibrahim bin Al Mughirah bin Bardizbah Al Bukhori dan Abu Al Husain, Muslim bin Al Hajjaj bin Muslim Al Qusyairi An Naishaburi dan kedua kitab Shahihnya yang merupakan kitab yang paling shahih yang pernah dikarang).

Oh sahabat2ku, ana insan biasa, kadangkala imannya di atas, kadang di bawah. Maka doakan ana sahabat2. Hadiahkan ana dengan doa2 padaNya, ingatkan ana pada peringatan dan ayat2 Allah, kuatkan ana dengan kata2 semangat. Doakan moga ujian ini, juga ujian kehidupan mendatang dapat ditempuh sebaiknya. InsyaAllah, Allah sentiasa bersama hamba2Nya kan?
Doakan ana di permudahkan segala urusan, di beri kesabaran yang baik, di kuatkan semangat, beroleh ilmu untuk amal, di beri kesihatan yang baik, di hadiahkan rezeki kejayaan dan di tempatkan di tempat yang di berkatiNya kelak. InsyaAllah.



Juga buat sahabat2 semua, ayuh kita refleksi diri, berusaha untuk hijrah ke arah menjadi hambaNya yang lebih baik. Allah tidak akan mengubah nasib kita, melainkan kita sendiri yang mengubahnya. Walau siapa pun kita, seorang pelajar, guru, doktor, surirumah, anak, ibu dan lain2.. kita tetap memegang amanah sebagai hamba dan khalifahNya seawal kalimah syahadah bertapak di hati. Mari kita usahakan yang terbaik pada kemampuan kita, di bidang kita. Umat Islam harus kuat, umat Islam harus bersatu!

Mari kita terus berjuang keranaNya.. selagi masa dan nafas masih diizinNya! Perjalanan perjuangan diri ini tidak di ketahui bilakah akhirnya. Yang pasti, akhirnya nanti di destinasi yang abadi. Lalu apa lagi yang diharapkan melainkan setiap usaha yang diberi, setiap langkah yang dilalui menjadi sebuah kebaikan buat bertemu Al-Khaliq kelak. Dan moga pertemuan itu bertemu di taman syurga milikNya. InsyaAllah.

Akhir kata, bukan ucapan selamat tinggal ingin ana ucapkan kepada sahabat2.. namun ana lafazkan ucapan Ilalliqa' ~Semoga kita semua bertemu lagi di suatu masa andai diizinNya.InsyaAllah.
Barakallahulakum... (^_^)

p/s: Selamat Berjuang buat semua! Fa iza 'azamtu, fa tawakkal 'alallah..
"Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah kerana Allah Tuhan semesta alam"

1 comment:

nik_khoir said...

Hati ini pasti akan rindu untuk menulis. InsyaAllah, moga suatu hari nanti diizinNya kembali.

~Biarlah laman ini sunyi dari entry baru, namun jangan biar hati kita sunyi dari Zikrullah..~

p/s:Doakan ana beroleh najah..