Sunday, September 27, 2009

Langkah itu kuteruskan..

Bismillahirrahmanirrahim

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar..
Mari kita lafazkan zikir padaNya.. sebanyak2nya, sebagai tanda ingatan kita pada Tuhan Yang Maha Penyayang lagi Maha Pengasihani, yang sentiasa Melindungi hamba2Nya, yang paling dekat dengan hambaNya, yang Maha segala-galaNya. Selamilah zikir itu dari dasar hatimu, seikhlasnya, dengan penuh kerendahan diri mengingati Dia yang Maha Agung, mudah2n Allah menganugerahkan ketenangan buat kita. Ameen..

Alhamdulillah, Syukur pada Allah atas segala rezeki dan anugerah daripadaNya.. berupa iman, Islam, kasihsayang, kesihatan, rezeki kehidupan dan banyak lagi yang tak terhitung oleh kiraan jari ini.



Kini, sudah 3 bulan ana musafir disini. Di sinilah medan ana, tempat ana meneruskan langkah sebuah kehidupan. Begitu cepat rasanya masa berlalu, tanpa disangka tinggal 1 bulan lagi di posting paediatrik, moga berpeluang untuk terus belajar melengkapkan diri dengan kemahiran dan ilmu.

Banyak rasanya yang ingin dikongsikan.. cerita, pengalaman, ujian, suka duka di tempat baru tapi tak tahu bagaimana untuk menyampaikannya. Bermula dari musafirku ke sini keseorangan, syukur Allah hadirkan 2 adik seperjuangan menemani. Belajar berdikari menguruskan kehidupan, syukur Allah hadiahkan seorang teman housemate yang baik hati. Belajar menjadi seorang houseman, syukur Allah hadiahkan rakan2 sekerja, senior2 yang banyak membantu. Belajar hidup jauh di rantau, syukur hadir kakak dan abang mengubat rindu pada keluarga di kampung. Alhamdulillah..

Namun dalam kesenangan akan hadir ujian di perjalanan. itu lumrah sebuah kehidupan ..

Bergelar houseman, ujian itu pasti hadir. Kesabaran itu juga penguat semangat, kerana setiap kesukaran yang dihadapi pasti ada hikmah dari Allah, itulah satu2nya pemujuk hatiku.

Setiap hari, selagi nafas masih dikurnia Allah, diri ini bangun meneruskan amanah kerja. Mudah2n ia menjadi ibadah.. moga ada nilai kebaikan di sisi Tuhan kelak. Ameen ya Allah..

Firman Allah swt yang bermaksud:
" Dan kepada setiap jiwa diberi balasan sempurna sesuai dengan apa yang telah dikerjakannya dan Dia Lebih Mengetahui apa yang mereka kerjakan"
(Az-Zumar: ayat 70)

p/s: kuatkan imanku Ya Allah.. (merindui tarbiyyah hati)

2 comments:

BuRuuj said...

semoga anti tabah! All da best!

Andi said...

Assalamu'alaikum,izinkan ana pasang linknya ya di blogroll blog saya !

http://moesletheblog.blogspot.com
dan
http://rumahsufiesme.blogspot.com