Saturday, November 14, 2009

Anugerah kehidupan


Tataplah hidup ini dengan penuh cinta dan harapan...

Hidup adalah anugerah Allah kepada makhlukNya. Justeru, terimalah hadiah dari yang Maha Esa, ambillah dengan senang dan bangga.

Sambutlah waktu pagi yang cerah dan senyum yang indah. Sambutlah malam yang tenang dan sunyi. Sambutlah siang yang bercahaya dan bersinar. Minumlah air yang jernih sambil memuji dan bersyukur. Hisaplah harum bunga dengan bertasbih. Dan renungkanlah alam raya sambil mengambil pengajaran yang berharga darinya.

Nikmatilah anugerah apa sahaja yang ada di bumi, di kelopak mawar, di panasnya matahari dan lain-lain. Jadikan anugerah itu sebagai penyokong untuk taat, bersyukur dan memuji Allah.



Berhati-hatilah, janganlah sampai anda diliputi oleh kedukaan, kebingungan dan keadaan yang tidak menentu kerana nikmat-nikmat ini, sehingga anda menjadi orang yang keras kepala dan bongkak. Ketahuilah bahawa Allah tidak menciptakan nikmat-nikmat ini kecuali dijadikan sebagai cara untuk menyembahNya..

~Petikan dari buku "Jadilah wanita paling bahagia"
Dr. 'Aidh Abdullah Al-Qarni
~

"Ya Allah..
kurniakanlah kebaikan bagiku dalam beragama, yang merupakan kunci kehormatan bagiku.
Kurniakanlah kebaikan bagiku di dunia yang merupakan tempat aku menjalani hidup. Kurniakanlah kebaikan akhirat bagiku yang merupakan tempat aku kembali.
Jadikan kehidupanku senantiasa lebih baik. Jadikan kematian sebagai kebebasan aku dari segala keburukan..


Ya Allah..

Jadikan umur terbaikku di penghujungnya,
Jadikan amal terbaikku di penutupnya
dan jadikan hari-hari terbaik ku saat bertemu dengan Mu..

Ameen.."

14 November 2009, 26 Zulkaedah 1430H
Alhamdulillah..

1 comment:

Anonymous said...

assalamua'laikum warrahmatullah,

ucapan lewat eid milaad sahabat. sentiasa juga doanya agar hidayah Allahurabbuna berada disetiap tanda nama jalan mu. Amin Ya Rabbal 'alamin.

wassalamua'laikum warrahmatullah.