Saturday, October 20, 2012

Hujan dan rindu

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah.. saat tangan ini diizin Allah menulis di laman Khoirun ini, hujan sedang turun membasahi bumi Tawau. Bunyi rintik hujan amat mendamaikan. Cukup indah untuk dihayati dan perasaan tenang itu tulus memenuhi sebuah hati.

Harini, ana keseorangan di rumah. Berpeluang off 2 hari setelah 2minggu bekerja berturut-turut. Dan hari off amatlah bermakna buat seorang pegawai perubatan yang sentiasa kesibukan. Sahabat serumah bekerja hari ini, dan seorang pulang ke kampung, jadi tinggallah diri ini keseorangan dirumah.. namun, jadual harian tetap padat dengan urusan kerja yang masih perlu diselesaikan.

Hujan masih turun.. dan kedamaian hujan itu membuatkan perasaan halus menyelubungi diri.. ya.. perasaan rindu.. Rindu pada ibu, ayah, keluarga tersayang, sahabat2 tersayang, dan rindu pada suasana tarbiyyah yang pernah dilalui dulu yang sehingga kini tetap menjadi kenangan yang sangat dihargai.



Paling rindu.. rindu untuk merasai hujan seperti ini di kampung seperti dulu..
3 tahun meninggalkan kampung halaman dan berjuang keseorangan disini cukup memberi erti kehidupan seorang musafir. Dan sesungguhnya rindu ini telah menitiskan airmataku..

"Ya Allah, aku rindu pada mereka yang kukasihi.. dan kuharap Engkau sentiasa Mengasihi dan Melindungi mereka walau di mana mereka berada.. InsyaAllah"

Khoirun: Hujan itu telah membawa sebuah rindu ke dalam hati..

1 comment:

BuRuuj said...

Lumrah hidup bersendirian atau bermusafir. Walau jauh mana merantau, hati tetap masih di halaman sendiri ;)