Monday, September 16, 2013

Bersabar atas sebuah kehilangan

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah, syukur atas segala nikmat kehidupan. Cukup sempurna kehidupan di sekeliling kita, cuma kadang-kadang diri ini lupa untuk bersyukur. Setiap kali merasa kesepian, diri ini lupa bersyukur, ada keluarga yang tersayang setia di sisi, ada sahabat yang yang dikasihi di sekeliling.. tatkala kepenatan dan sibuk bekerja, diri ini lupa bersyukur, ada pegawai atasan yang membantu, ada teman sekerja yang menghulurkan bantuan.. dan pastinya ada Allah swt yang sentiasa bersama setiap masa membantu dan melindungi diri dengan rahmatNya. Terima kasih Ya Allah !
~nik_khoir~

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Minggu lepas, oncall di hari cuti. "Weekend's oncall", ia satu amanah yang mencabar dan menguji diri. Dan oncall kali ini memang sangat mencabar. Bermula awal pagi, keadaan sudah sibuk. Ada seorang pesakit menjadi kritikal keadaannya. Allahurabbi! Segala usaha dilakukan untuk membantu adik ini, namun keadaannya begitu cepat merosot. Kita hanya mampu berusaha, Allah jua yang berhak ke atas hambaNya..
Akhirnya, Allah memanggil adik ini kembali padaNya setelah hampir 16 jam di rawat di unit rawatan rapi.




"Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un".
Melihat ibu dan ayahnya, hampir menitis air mata ini. Mereka apatah lagi.. luluh hati mereka, mencurah menitis air mata, namun ana lihat, mereka cukup sabar dan redha dengan pemergian insan yang amat mereka dikasihi ini.  Andai ana ditempat mereka, ana pun tidak pasti, mampukah diri ini menjadi setabah mereka? Ya Allah, jangan Kau uji kami dengan ujian yang tidak mampu kami lalui.
Anak itu masih kecil, namun dipilih Allah untuk diuji. Dan ujian itu pasti ada hikmah dariNya.
Bersabarlah wahai saudara-saudaraku yang diuji.. Kerana sabar itu ada ganjaran dariNya.
Moga Allah snts merahmatimu wahai adik kecilku, dan moga Allah snts menberi kesabaran buat keluarga ini..
Allahurabbi..

Sama-sama kita menghayati firman Allah swt yang bermaksud:

" Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.
 (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali." 
 Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayahNya. "
(Surah Al-Baqarah: 155-157)


Khoirun: Moga Allah mengurniakan kita sebuah kesabaran itu tatkala kita diuji..

No comments: