Sunday, April 19, 2015

Jom bangun pagi penuh semangat!

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah, hari ini masih diberi peluang merasai nikmat sebuah kehidupan.
Namun, sejak akhir-akhirni, setiap hari bangun pagi, terus rasa stress. Ohho..
Bangun pagi, kerja, balik kerja, tidur, bangun pagi balik ;) .. Rutin setiap pagi tanpa ruh semangat dalam diri.

Saya telah menemui sebuah artikel, dan dalam proses utk menjayakannya sejak minggu lepas. Utk minggu lepas, mungkin boleh dikatakan hanya 40% berjaya dilaksanakan. Saya akan terus mencuba.. untuk bangun pagi penuh semangat!!


Artikel itu bertajuk "8 things Happy people do every morning". Boleh baca artikel sepenuhnya di sini.

Saya ringkaskan rumusan artikel ini mengikut pemahaman dan azam saya.

8 perkara yang dilakukan oleh orang yang gembira setiap pagi

1. Bangun dengan penuh rasa kesyukuran
Mulakan pagi dengan cinta. Cuba untuk merasai bahagia dan syukur pada kehidupan dan anugerah di sekeliling. Pertamanya bersyukur dengan anugerah nikmat hidup yang masih dikurnia Allah - untuk kita terus membuat kebaikan, memiliki ruang untuk memohon keampunan padaNya dan peluang untuk beribadah kepadanya. Dan juga kesempatan untuk berusaha membahagiakan diri.. Serta bersyukur dengan semua yang ada disekeliling kita..
InsyaAllah, saya akan cuba jadikan rasa syukur di permulaan sebuah hari.. lafazkan Alhamdulillah.. moga hati juga sentiasa merasa gembira!

2. Mulakan setiap hari dengan hari yang baru
Harus di sematkan dalam diri, bahawa hari ini adalah hari yang baru. Semalam mungkin adalah satu kegagalan, tapi hari ini adalah hari baru untuk berjaya dan terus berjuang. Saya akan katakan pada diri - "Semoga hari ini lebih baik dari semalam.. InsyaAllah"

3. Berdoa dan solat
Permulaan pagi, kita mulakan dengan pengharapan pada Allah. Apabila bangun pagi, terus mulakan dengan berdoa.

Kemudian solat subuh. Ambil peluang walau sekejap untuk mendekatkan diri dengan Allah. Cuba jadikan amalan membaca al-mathurat atau membaca al-quran.
Moga diri akan jadi lebih semangat!

4. Membaca
Salah satu method yang boleh untuk cuba dilaksanakan adalah seperti membaca cerita-cerita motivasi atau mendengar radio. Saya cuba sematkan azam selepas solat samada untuk membaca terjemahan Al-quran 1 mukasurat setiap pagi atau membaca 1 hadis setiap pagi. Selepas itu, mendengar radio atau ceramah motivasi sambil bersiap untuk ke tempat kerja. Set!

5. Lakukan perkara dengan ringkas dan tidak terburu-buru
Bangun pagi dalam keadaan terkejar2 akan membuatkan kita stress di awal pagi. Sebaiknya pada malam hari, kita sudah menyiapkan bekalan untuk hari esok. Sebelum tidur, saya akan cuba siapkan untuk pilih baju untuk dipakai, siapkan beg untuk di bawa dan siapkan sarapan ringkas - Air putih 1 gelas, madu, 5biji kismis & 1 biji kurma :) 

6. "Exercise"
Bersenam atau bersukan akan memberi kesan yang bagus pada badan.
Saya sangat suka berjoging. Selepas bersukan, badan akan merasa ringan. Tapi awal pagi agak susah, jadi bangun pagi, selepas baca doa, saya akan cuba buat senaman ringkas. Huhu..


7. Mendapatkan udara segar

Ya, saya ke tempat kerja berjalan kaki. Walaupun suasana tidak sesuai (jalan raya ke tempat kerja akan jem setiap pagi, susah nk melintas jalan ;) ), saya akan cuba menjadikannya kesempatan untuk mendapat udara segar!

8.Menikmati keindahan sekeliling dan merasakan keberadaan pada masa sekarang

Mungkin susah untuk dipraktik pada hari bekerja.. tapi pada waktu hujung minggu, mungkin berpeluang melihat suasana kampung yang mendamaikan di awal pagi, sambil menghirup air teh yang menyaman kan?



InsyaAllah, akan cuba berusaha menunaikan azam di atas.. Agar permulaan pagi memberi erti yang lebih bermakna, menjadikan diri lebih gembira dan bersemangat!

Khoirun: Jom bangun pagi penuh semangat! :)

No comments: