Monday, October 16, 2006

Malam kemuliaan

Arini bermula posting baru.. 6 weeks journey in Orthopedic posting. Dalam posting ortho ni kami belajar management untuk skeletal atau otot rangka cam fractures, dislocations, osteosarcoma(kanser tulang), diabetic foot, MVA (motor vehicle accident) dan lain-lain yang berkaitan. Semua doktor di jabatan ini adalah lelaki, maybe sebab bidang specialist ini memerlukan kekuatan fizikal..
Tapi sebagai bakal HO (houseman officer), medical students perlu belajar general orthopedic managements. Doakan ana dan sahabat2 dipermudahkan dalam posting ini dan posting2 seterusnya sehingga kami berjaya bergelar seorang doctor - safe doctor and soleh/solehah doctor =)

Malam ni masuk malam ke 23 Ramadhan. Tadi ada tazkirah tentang lailatulqadar. Lailatulqadar tu maksudnya malam kemuliaan. Marilah kita berusaha bersungguh-sungguh agar dikurniakan Lailatul qadar. InsyaAllah..
Rasulullah S.A.W telah bersabda dalam hadis muttafaq 'alaih daripada Abu Hurairah yang ertinya : Sesiapa yang menghidupkan malam lailatul qadar penuh keimanan dan keikhlasan akan diampun baginya dosa yang telah lalu.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani
Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al-Quran) pada malam Qadar
Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu?
Malam kemuliaan itu lebih baik daripada seribu bulan
Pada malam itu turun para malaikat dan Ruh (Jibril) dengan izin TuhanNya untuk mengatur semua urusan
Sejahteralah malam itu sehingga terbit fajar
(Surah Al-Qadr: ayat 1-5)
--------------------------------------------------------------------------------
Renung sejenak..=)

No comments: