Monday, November 05, 2007

Berdepan dengan ujian

"Shbt, nt rasa sedih lagi tak?"..tanya shbt ana pada suatu hari. Ana memandangnya untuk kepastian..
"Kenapa sedih pulak ye?", ana bertanya dengan suara perlahan. Badan ana tidak begitu sihat, URTI.Tambahan pula dengan cuaca panas pada waktu ini, menyebabkan badan ana semakin increase temperature nya.
"Pasal yang dulu..", shbt ana menjelaskanya sambil tersenyum. "Taklah, dah tak sedih lagi",ana kembali membalas senyumannya. "Setiap yang berlaku ada hikmahnya kan? Sebenarnya Allah nak nt bersama2 ana untuk bagi semangat kepada kami dalam meneruskan perjuangan ini kan?",sambungnya. Ana tersenyum sambil membalas.."InsyaAllah, sama2 kita berusaha ye"..

..Allah marah kepada orang yang berputus asa. Orang yang berputus asa ialah orang yang tidak tabah menghadapi ujian hidup, sedangkan yang memberi ujian itu hakikatnya adalah Allah Ta'ala. Berputus asa samalah juga dengan seperti berputus harap dengan Allah.

Sebagai makhluk yang lemah, kita mestilah sentiasa mengharapkan Allah Ta'ala. Mengharapkan rahmatNya, mengharapkan pertolonganNya, pimpinanNya, pengampunanNya, dan segala2nya dari Allah.

Orang yang tabah sentiasa yakin dengan pertolongan Allah. Walaupun gagal, dia akan terus berusaha. apabila kita tidak jemu2 berusaha sambil berdoa mengharapkan kejayaan, Allah tidak akan mensia-siakan usaha kita. Lambat laun akan diberiNya juga kejayaan. InsyaAllah..
~Majalah Anis, "Berdepan dengan ujian kegagalan" ~

#Syukur, kali ini, demam ana tidak berpanjangan.Alhamdulillah..syukur pada Allah yang Maha Penyembuh. and thanks for the doa from shbt2..

No comments: