Friday, April 18, 2008

Allah adalah satu-satunya penolong

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah, biiznillah, berpeluang bersama2 adik2 ana yang bakal menghadapi exam Pro1 minggu hadapan. Pertemuan ini sekadar sebuah inisiatif dari seorang kakak yang ingin berkongsi pengalaman dan memberi kata2 semangat.. namun, ana sedar hanya Allah jua yang mampu menenangkan hati adik2 yang bakal BERJUANG di medan imtihan ini!

Dimulai dengan surah Al-Baqarah ayat 155-157, mudah-mudahan ayat2 ini memberi ketenangan kepada adik2 dan mengingatkan mereka bahawa imtihan ini juga adalah salah satu ujian dari Allah.. dan Allah dah berjanji bahawa Dia akan menguji kita dengan sedikit ketakutan, dan sebagainya.. maka bersabarlah kerana Allah akan mengurniakan keberkatan, kerahmatan dan memberi petunjuk bagi mereka yang sabar..

"Bersabarlah menghadapi exam kerana itu juga adalah ujian dan ALLAH dah janji bahawa DIA akan uji kita dengan sedikit ketakutan dan lain2. Berita gembira untuk orang yang SABAR!"

Kemudian, kami sama2 meneliti sebuah tazkirah dari buku La Tahzan karangan Dr 'Aidh Abdullah al-Qarni yang bertajuk "Allah adalah satu-satunya Penolong.."
Secara ringkasnya tazkirah ini menerangkan tentang betapa lemah dan hina dina nya kita yang tidak memiliki kekuatan melainkan apa yang diizinNya. Kita tidak mampu melawan sesuatu dengan kekuatannya sendiri dan kita hanya mampu menghadapi semua ujian ini dengan bertawakkal padaNya, percaya sepenuhnya padaNya dan menyerahkan semua perkara hanya padaNya..

Mudah2n melalui tazkirah ini, ia akan membuka hati kami untuk meletakkan Allah sebagai satu2nya penolong buat diri. Dan moga ia terus diaplikasi bukan sekadar semasa menghadapi imtihan sebaliknya dalam setiap kehidupan ini. InsyaAllah.

"Oleh kerana itu, wahai orang yang menyedari kelemahan dirinya,
bertawakkallah kepada Yang Maha Kaya dan Maha Kuat,
yang mempunyai kekuatan yang amat besar,
yang tiada bandingannya
agar diri anda selamat dari berbagai kesusahan dan keluar dari bencana!
Jadikanlah
Hasbunallah wa ni’mal wakil
(Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung)
sebagai syiar dan semboyan yang selalu meyelimuti langkah hidup anda."
-Dipetik dari buku La Tahzan-

FirmanNya dalam surah Ali-Imran ayat 173-174 yang bermaksud:
".. cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung. Maka mereka kembali dengan nikmat dan kurnia (yang besar dari) Allah, mereka tidak mendapat bencana apa-apa, mereka mengikuti keredhaan Allah. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar. "
Benarlah kata2 Allah yang Maha Agung..

~Allahummaj'alna minannajihin wal fa izin fil imtihan, fiddin, fiddunya wal akhirah. Ameen~

No comments: