Monday, May 05, 2008

An Experience

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah.. segala puji bagi Allah, Tuhan yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani. Marilah kita sama2 perbanyakkan syukur padaNya di atas segala anugerah dariNya. Seorang ustaz ada menyampaikan banyakkan bersyukur kepada Allah kerana dikurniakan 2 perkara ini:

1) peluang untuk hidup di dunia ini, pada saat ini.. kerana ini bermakna peluang untuk kita mengumpul bekal kebaikan masih terbuka, kerana kita tidak tahu bilakah masa akhir kita. Harus kita ingat, betapa kesalnya orang yang telah meninggalkan dunia ini, sebagaimana yang telah dirakamkan oleh Allah dalam Al-Quran yang bermaksud:
"Ya Tuhanku, kembalikanlah aku semula (ke dunia), agar aku dapat berbuat amal soleh terhadap apa yang telah kutinggalkan (dahulu)."
(Surah Al-Mu'minun, ayat 99-100).
Maka, peluang kehidupan yang masih diberiNya ini, marilah kita gunakan sebaik mungkin. InsyaAllah!

2) bertuah kerana dipilih sebagai manusia muslim yang beriman kepada Allah kerana nikmat yang paling terbesar bagi manusia adalah nikmat ISLAM dan IMAN.
"Ya muqallibal quluub, thabbit qulu bana 'ala dinik, wa 'ala to 'atik. Amin"

Alhamdulillah, masih berada di posting orthopedik. InsyaAllah,2 weeks more to go! Moga dipermudahkan. Minggu lepas berpeluang menjadi assistant surgeon.. he2. 2 orang plak tu yang assist doktor. Xpela, masing2 nak merasai bagaimana pengalaman menjadi seorang surgeon. Scrubbing, wear operation gown, sterilization. About 3 hours in operation gown memang menguji kesabaran.. ya lah,kena maintain sterility, nak betulkan mask yang nak hampir nak masuk mata pun xleh. wink-wink.. =)


Kali ini operation yang dilakukan adalah inserting plate pada pesakit yang mengalami "supracondylar and intercondylar fracture" pada tulang paha akibat motor vehicle accident. Oleh kerana operation ini dilakukan selepas 3 minggu (3 weeks before this, need to be stabilize in intensive care unit), kes ini agak complicated kerana banyak tisu-tisu yang telah melekat (fibrosis) dan penumbuhan tulang-tulang baru telah berlaku (callus formation). Dalam hati berdoa, moga Allah kuatkan semangat pesakit ini.. InsyaAllah, mudah2n keadaannya bertambah baik selepas ini.


Kami xsempat membantu doktor hingga habis operation kerana ada kelas. Alhamdulillah, walaupun kami terkejar2 ke kelas kerana terlewat, tapi tak begitu banyak yang ketinggalan. Emm.. kami sempat mengambil beberapa gambar (1st experience assist doktor kan),tapi hanya boleh dijadikan simpanan peribadi shj. Teringat kata doktor yang selalu tersenyum tu.. "Ha,ni nak letak dalam blog ke ni?".. (Oops.. terkebetulan plak,i'm a bloggers.he2)

Apapun, a good experience to learn. Walaupun sakit belakang, sakit tangan..kerana masih tak biasa, but ia satu pengalaman yang amat berharga. Alhamdulillah..Moga ilmu yang dikurniakan Allah ini menjadikan diriku hambaNya yang lebih baik dimasa hadapan.. InsyaAllah..

~Experience is a learning~

p/s: kepada kita semua, berhati2lah di jalan raya. Moga Allah sentiasa menyelamatkan kita semua dari mara bahaya. Ameen.

No comments: