Thursday, July 10, 2008

Masih disini.. Alhamdulillah

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, syukur pada Allah, kerana kita sekaliannya masih diberi peluang kehidupan.. dengan izinNya kita masih berpeluang bertemu kembali. Alhamdulillah.

Rindu rasanya untuk menulis, namun kekangan masa menyebabkan ana tak berpeluang. Apabila tidak menulis, umpama ada perkara yang sarat dalam fikiran. Mungkin kerana ana lebih gemar menulis daripada meluahkan kata, jadi apabila berpeluang menulis, terasa kelapangan. Juga apabila menulis ini, sebenarnya ana banyak mengingatkan diri pada tujuan kehidupan yang sebenar, umpama bercakap pada diri sendiri, agar tidak gundah dengan ujian kehidupan, agar tidak berputus asa mencari rahmat Tuhan.

Walaubagaimanapun, keadaan sekarang memerlukan ana membuat "time management" dengan betul, kerana ada amanah yang harus diutamakan.. perjuangan ilmuku. InsyaAllah, bi iznillah ana akan tetap menulis seandainya punya kesempatan yang diberiNya.

InsyaAllah, ana membuka lembaran baru, di tahun pengajian baru ini dengan berkongsi pengalaman sewaktu elektif baru2ni..

An experience a gift from Allah..

1) HSNZ
Syukur, program elektif kami berjalan dengan baik. 9 of us, gaining a new experience in other hospital! Alhamdulillah, pakar2, doktor2 dan staff2 disini baik2 semuanya. Banyak yang kami belajar dalam masa 4 minggu ini, 2 weeks in medical ward and 2 weeks at A&E department. Banyak yang belajar walaupun bila doktor tanya soalan, kami asyik 'tought block' je.. =)baru bercuti sket, tapi banyak dah yang terlupa. Sebabtu ilmu itu perlu digilap selalu.


Kami juga berpeluang belajar banyak procedures -taking blood, insert branula, blood c&s, cbd, peritoneal dialisis, chest tube, cpr. Asyik follow doktor, jadi blehla assist sikit-sikit. Patient2 kat sini pun baik2 orangnya... Sayu hati masa nak abis elektifni, hospitalni dah jadi salah satu tempat kami menuntut ilmu, pasti hati akan berasa rindu.

2) Pantai
Hospital ni bersebelahan dengan pantai. Masa mula2 datang sini, 1 minggu tu adala dalam 2,3 kali kami bersantai di sini, tapi masa minggu akhir tu, hari2 datang pantai. Alhamdulillah, kebetulan plak, bertemankan adik yang sukakan pantai jugak, kamcinglah kami, setiap petang menghayati suasana pantai yang penuh menenangkan. Seronok dan tenang tengok pantai. Letih seharian kat hospital, bila tengok pantai, hilang segala kekusutan.Ajaib tak?.. sesungguhnya inilah anugerah Allah pada kita semua. Dijadikan alam sebagai tanda keagungan DIA yang Maha Menciptakan.


3) Adik
Alhamdulillah, gembira juga hati bila berpeluang menabur bakti buat anak2 terengganu ini. Berkongsi pengalaman dan ilmu, moga jadi panduan dan nasihat buat adik2 kelak. Sungguh beruntung adik2 ini kerana mereka semua ini berpeluang mengenali keindahan Islam dalam ilmu di usia semuda ini. Kalau dulu kita mengenali Islam atas keturunan semata2 namun kini dengan peningkatan ilmu seiring dengan usia dewasa kita, kita lebih mengenal Islam dan tuntutan yang harus kita bawa. Moga tiupan semangat perjuangan sentiasa mendorong kehidupan antum kelak! InsyaAllah.

p/s: 4 mingguni masa elektif baruni selalu je rasa xsedap badan macam nak demam, tapi bila kena angin pantai elok balik...=)
tapi, bila balik umah, terus demam. Mg ujian demam ini jadi kaffarah.. InsyaAllah

-------------------------------------------------------------
Buat shbt2 dan adik2 yang sedang meneruskan perjuangan ilmu disini, sm2 kita terus berusaha, buat yang terbaik, moga beroleh kejayaan.

Buat shbt2 tersayang, doktor2 mujahid dan mujahidah yang telah dan akan memulakan amanah sebagai pegawai perubatan dan pergigian, kuatkan semangat dan semoga semua urusan antum dipermudahkan dan sentiasa diberkati Allah. InsyaAllah.

No comments: