Thursday, July 10, 2008

Moga tenang di sana

Bismillahirrahmanirrahim.

Firman Allah swt yang bermaksud:
"Dan setiap umat mempunyai ajal (batas waktu). Apabila ajalnya tiba, mereka tidak dapat meminta penundaan atau mempercepatkan sesaat pun" (Al-A'raf: ayat 34)

Menerima sms seawal kul3 pg dari seorang shbt tentang kehilangan seorang shbt yang ana kenali mengejutkan ana pada awal pagi 12 Jun 08.
"Daripada Allah kita datang, kepadaNya kita kembali."

Ana hanya menyedari sms tersebut dalam kul 5 lebih, menyebabkan diri ini tak dapat lagi melelapkan mata selepas itu. Seusai menunaikan solat subuh, sekali lagi ana tersentak apabila mendapat berita seorang shbt ana lagi berada di hospital kerana kecederaan kemalangan tersebut. Pagi itu, ana masih ke HSNZ untuk meneruskan program elektif bersama shbt2, namun terasa lemah dan tak bermaya.

Oh, benarlah janjiMu, wahai Al-Khaliqku, bahawa kami semua milikMu, kami pasti akan kembali padaMu suatu hari nanti..
Kematian itu pasti, dan usia itu bukan penghalang takdir Tuhan..

Arwah Dr Mohd Amin Ishak, shbt sematrik dan sekampus ana. Arwah terlibat dlm kemalangan dlm perjalanannya ke kursus BTN di Sepang bersama seorang lagi shbtnya. Sesungguhnya Allah lebih menyayanginya. Shbtnya pula mengalami kecederaan femur fracture dan intra abdominal injury. Arwah seorang yang baik, banyak menyumbang dalam kebaikan. Mudah2n Allah menempatkannya di kalangan orang2 yang beriman. Juga moga shbt Dr Aziman, moga beroleh kesembuhan dariNya. InsyaAllah.
Teringat sms yang dihantar oleh arwah 1 minggu sebelum itu untuk memberi no telefonnya yang terbaru. Namun, takdir telah menetapkan, arwah kembali kepadaNya dahulu.
Buat ahli keluarga arwah dan shbtku ukhti tersayang, tabahkan hati menerima ujian ini. Ya, kehilangan insan yang tersayang, yang selalu berada disamping, tiba2 tiada disisi amat menyedihkan hati.. mata boleh menangis, namun hati harus redha pada takdirNya. Marilah kita berdoa buat arwah, moga tenang ruhnya di sana.. InsyaAllah.

Kematian itu semakin hampir. Ia datang tanpa amaran, datang dengan tiba2, tidak cepat atau lewat walau sesaat..
Andai sudah ajal, tiada yang dapat menghalang. Cuma, BERSEDIAKAH kita??
~MuJAHidah~

No comments: