Saturday, November 29, 2008

Hujan dan Harapan

Bismillahirrahmanirrahim

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar..

Assalamu'alaikum shbt2ku sekalian. Kaifa halukum? Mg kesihatan fizikal dan iman kita sentiasa dalam keadaan baik. InsyaAllah.



Sekarang, musim hujan sudah tiba. Rasanya hampir kebanyakan negeri2 di negara kita hujan kan? (huhu, duniaku tak berkembang, berlegar sekitar kelantan sahaja). Awal bulan ini, ana tertanya.. kenapa asyik hujan je. Pagi sidai baju, tengahari hujan, petang pulang dari kelas baju di sidaian masih basah. Rupa2nya dah masuk bulan November.. kata orang, musim tengkujuh. Oh, ana terlupa menghitung masa. Emm, cepatkan masa berlalu? Kita kini dah hampir di penghujung tahun 2008. Allahuakbar..

Hujan.. ana suka hujan. Kehadirannya mendamaikan dan menenangkan hati. Hujan yang membasah bumi umpama RahmatNya melimpah ruah ke bumi ini. Ya, hujan itu rahmat dariNya kan?

Setiap kali hujan, ketenangan menyejukkan hati ini.. Bertafakur melihat kejadian 'alam ini membawa diri memuhasabah diri. Tentang sebuah harapan, sebuah impian setiap hambaNya..

Rumput dan tumbuh2n pastinya kegersangan, kekeringan dek kepanasan mentari.. namun, harapan pada nikmat Tuhan, kasih sayang Tuhan akan tetap hadir. Dan kini Allah membasahkan bumi ini dengan rahmatNya. Alhamdulillah.. itu tanda kasih sayang dariNya.

FirmanNya yang bermaksud:
"Dan di antara tanda2 (kebesaran)Nya, Dia memperlihatkan kilat kepadamu untuk (menimbulkan) ketakutan dan harapan, dan Dia menurunkan air (hujan) dari langit, lalu dengan air itu dihidupkan bumi setelah mati (kering). Sungguh, pada yang demikian itu benar2 terdapat tanda2 bagi kaum yang mengerti" (30:24)

Subhanallah, "dengan air itu dihidupkan bumi setelah mati(kering)".


Tafsirkan ia dalam kehidupan kita.. Hati kita yang kekeringan, pasti akan dibasahkan jua dengan rahmatNya. Walau kita diuji, diberi kesusahan.. malah kadang2 iman kita turun naik.. di saat iman berada di bawah, hati umpama batu yang keras, air mata begitu susah untuk menangis merintih padaNya, jiwa hambar mencari tenang dan khusyuk padaNya..

Namun, jangan putus asa wahai jiwa dan hati.. kerana harapan tetap ada, kerana Dia tetap yang Maha Penyayang dan Pengasih pada hambaNya.. teruslah mengabdikan diri padaNya, merayu kasih padaNya, meminta doa padaNya.. pastinya Dia akan menyambut kita dengan kasih sayangNya dan di situlah saat terindah dalam hati manusia..

Subhanallah, moga Allah melimpahkan rahmatNya kpd kita semua, kepada sekeliling kita.. menyirami hati2 mukmin ini.. umpama Dia melimpahkan hujan ini..

Dan sekiranya kita teliti firman2 Allah swt, Allah juga ada menjadikan hujan sebagai perumpamaan..

FirmanNya dalam Surah Az-Zukhruf ayat 10-11 yang bermaksud:
"Yang menjadikan bumi sebagai tempat menetap bagimu dan Dia menjadikan jalan-jalan di atas bumi untukmu agar kamu mendapat petunjuk."
"Dan yang menurunkan air dari langit menurut ukuran (yang diperlukan), lalu dengan air itu Kami hidupkan negeri yang mati (tandus). Seperti itulah kamu akan dikeluarkan (dari kubur)."

FirmanNya lagi..
"Dan buatkanlah utk mereka(manusia), perumpamaan kehidupan dunia ini, ibarat air (hujan) yg Kami turunkan dari langit, sehingga meyuburkan tumbuh-tumbuhan di bumi, kemudian (tumbuh-tumbuhan) itu menjadi kering yang diterbangkan angin. Dan Allah Maha kuasa atas segala sesuatu" (18:45)



Hujan yang turun itu tanda kebesaranNya. Sekali lagi diberikan peringatan buat kita..
hujan yang turun itu akan menghidupkan tumbuhan yang tandus, ibarat kita akan hidup kembali setelah dimatikan. Hujan yang turun itu akan menyuburkan tumbuhan, namun kemudian tumbuhan itu akan kering dan diterbangkan angin. Oh, itulah ibarat kehidupan dunia ini.. kehidupan dunia yang hanya persinggahan.. sesungguhnya ada kehidupan yang lebih abadi buat kita.. perkampungan akhirat disana.

Ya Allah, bimbinglah kami menuju hidayahMu..

p/s: nukilan revisited and edited from panggilan ke sabah

No comments: