Thursday, May 03, 2012

Sebarkan kebaikan

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, harini kami meraikan 2 orang senior yang kami hormati dan kasihi yang bakal melanjutkan pelajaran dalam peringkat Sarjana Muda.


Majlis untuk meraikan pemergian? =) Oh pastinya bukan.. kerana majlis ini dibuat istimewa untuk yang diraikan.. bagi meraikan segala kebaikan dan jasa2 yang telah diberikan, memberi peluang untuk setiap kesilapan dimaafkan dan memberi kata semangat untuk meneruskan perjuangan seterusnya. Ya, itulah objektifnya!

Ana terkesan dengan salah-satu kata2 ucapan yang diberikan. Yang juga pernah diucapkan oleh seorang senior kepada ana sewaktu medical student dulu.

~"Bila sudah berjaya menjadi doktor nanti, kita pasti berharap kitalah yang akan merawat ahli keluarga kita dan orang2 yang kita sayangi dengan sebaiknya. Tapi mustahil untuk mendapat peluang seperti itu. Jadi, sewaktu kita merawat pesakit kita, berusahalah yang termampu untuk membuat yang terbaik kepadanya, InsyaAllah, sekiranya ahli keluarga kita atau orang yang kita di sayangi di sana juga di rawat, mudah2n doktor di sana juga sedang berusaha yang terbaik untuk merawat mereka"~

 Ya, hanya itu yang mampu kita doakan. Mudah2n kebaikan yang kita bagi, akan dibalas dengan kebaikan pada orang2 yang kita sayangi. Berdoalah padaNya.. InsyaAllah.

 Firman Allah swt:
"Bukankah tidak ada balasan bagi amal yang baik melainkan balasan yang baik juga?"
(Surah Ar-Rahman : 60) 
"Jika kamu berbuat kebaikan, (maka faedah) kebaikan yang kamu lakukan adalah untuk diri kamu dan jika kamu berbuat kejahatan, maka (kesannya yang buruk) berbalik kepada diri kamu juga."
(Surah Al Isra’ : 7) 

 Oh, tetiba kerinduan pada ibu,ayah dan keluarga hadir. Kejauhan musafir ini memisahkan kita. Namun, jauh disudut hati, betapa diri ini merindui mereka. Betapa tangan ini berharap untuk mencurah sebanyak kasih sayang.. Agar dengan redha mereka membawakan keampunan dari Allah buat diri, agar kasihsayang mereka akan membahagiakan diri. Diri ini berharap kejauhan ini tetap didekatkan dengan doa yang tidak putus buat mereka yang kusayangi. Oleh itu, banyakkan berdoa untuk mereka wahai diriku!

Ayuh sekalian, kita sebarkan kebaikan pada insan.


Moga kebaikan-kebaikan itu dibalas dengan kebaikan juga. Jika bukan di sini, mudah2n di akhirat sana kelak! InsyaAllah. Fastabikul khairat!

"Sesungguhnya Aku membalas mereka pada hari ini (dengan sebaik-baik balasan) disebabkan kesabaran mereka; sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang berjaya."
(Surah Al-Mukminun : 111)
"Barang siapa yang mengerjakan amal soleh, baik lelaki atau wanita sedang dia orang beriman, maka mereka itu masuk syurga dan mereka tidak pula dianiaya sedikit pun..."
(Surah An-Nisa : 124)

No comments: