Friday, November 21, 2008

Salam peringatan untuk tujuan asalmu lahir ke dunia (Hadiah1)

Bismillahirrahmanirrahim

Menghitung detik usia, hampir 2 dekad musafirku dibumi Allah ini . Di usia ini, kebanyakan shbt2 sedang membina kerjaya, memiliki keluarga, juga bakal bergelar ummi.. pastinya itu juga adalah antara impianku, namun bukan ketentuan Allah itu yang ana khuatirkan, kerana itu rahsia Tuhan. Dia akan hadirkan rezekiNya sesuai dengan ketentuanNya, apabila tiba masanya, dan jika masaku masih berkesempatan diizinNya.

Yang dikhuatirkan diri ini adalah sehingga saat ini sejauh mana ana telah berusaha menjadi hambaNya yang baik, melaksanakankan perintahNya dan menjauhi laranganNya, sebanyak mana amal kebaikan yang telah dilakukan, amanah khalifah yang telah dilaksanakan, tanggungjawab sebagai pelajar, anak, ahlikeluarga, sahabat..
mengingatkan semua ini, diri ini khuathir, kalau-kalau dek kelemahan dan kelalaian diri, masaku banyak dihabiskan sia2 dari menunaikan tanggungjawab, dan diriku khuathir andai bekal dosa itu lebih menimbun dari bekal kebaikan.. mohon dijauhkan perkara ini dari diriku ya Allah.

Ana sedar diri banyak kelemahan, banyak tersilap langkah, namun, jangan kerana perkara2 ini , ia menghijab hambaMu ini untuk beroleh keampunanMu ya Allah... Ampunilah segala kesilapan dan kesalahan yang telah terpalit dihatiku, yang telah terlukis ditanganku selama ini. Ighfirli Ya Allah, Ighfirli Ya Rahman, Ighfirli Ya Rahim.



Setiap kali hari lahir tiba, setiap kali itulah juga ana teringat pada saat perpisahan yang bakal tiba, yang pasti tiba, yang tidak diketahui bilakah masanya ia, yang apabila tibanya ia kita takkan dapat kembali lagi kesini... Nafas ini milikNya, suatu hari setiap kita akan dijemput menghadapNya.. persoalannya bersediakah kita disaat itu?.. moga akhirnya nafas ini nanti dalam husnul khatimah.. Ameen Ya Rabb.

Dunia semakin menjauhi, akhirat semakin menghampiri.. Hidup itu semakin singkat, mati itu semakin dekat.. Oh, ya Rabbku, takut dan gerunnya diri ini.. namun dalam takutku ini, hambaMu ini amat berharap agar diberi yang baik dihari akhir kelak.. Beroleh naunganMu, beroleh rahmat belas ihsan dan kasihsayangMu.. Mudah2n...

Sebuah peringatan, itu hadiah yang ingin ana berikan buat diri.. kerana sesungguhnya manusia itu selalu lalai, manusia itu harus sentiasa diingatkan.

Ingatlah Janjimu!

Firman Allah swt dalam Surah Al-A’araf ayat172 yang bermaksud:


"Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu mengeluarkan dari sulbi (tulang belakang) anak cucu Adam keturunan mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap roh mereka (seraya berfirman), "Bukankah Aku ini Tuhanmu?" Mereka menjawab, "Betul (Engkau Tuhan kami), kami bersaksi".(Kami lakukan yang demikian itu) agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan, "Sesungguhnya ketika itu kami lengah terhadap ini".


Ingatlah wahai diri, perjanjianmu dengan Tuhanmu..sebuah janji yang kemas dinukilkan dalam alquran. Manusia itu pelupa, lalu diturunkan alquran sebagai peringatan buat kita. Sewaktu dialam roh yang keadaannya hanya dalam ilmu Tuhan, kita semua telah mebuat pengakuan bahawa Allah itu sebagai Tuhan, Pencipta alam ini, Pencipta diri kita.

Jiwa asli kita asalnya adalah bersih, namun bila kita hadir ke dunia, pengaruh keburukan dunia, pengaruh syaitan laknatullah, kelemahan diri sendiri... menyebabkan kadang manusia terlupa janjinya. Hawa nafsu diturutkan, syaitan dijadikan teman pembimbing, diri menjadi hamba harta dunia, amal entah kemana, dosa semakin tak lekang, peringatan Tuhan dilupakan.. Oh, kita manusia yang hanya dijadikan dari setitis air mani yang hina, namun akhirnya menjadi penentang Tuhan yang nyata. Nauzubillah! Mohon dari Tuhan, jangan biarkan diri tersasar dari landasan syariatNya.

Wahai diriku, andai diri semakin jauh, kembalilah padaNya. Percayalah, bahawa dalam jiwamu telah bersemayam fitrahmu, bahawa "Allah itu Tuhanku!" Setiap kali hadir detik dihatimu untuk melakukan perkara keburukan, ingatlah janjimu, ingatlah bahawa kau akan kembali padaNya dan setiap perbuatanmu walau sebiji zarah bakal dihitung. Setiap kali hadir detik dihatimu untuk melakukan perkara kebaikan, ikhlaskan hatimu, hadirkan niat untuk melaksanakannya hanya kerana Tuhanmu, dan bersegeralah ke arahnya kerana hidayah itu milik Allah, jangan biarkan ia berlalu kerana kita tidak tahu bilakah ia akan dihadiahkan kepada kita lagi..

Wahai diri, ingatlah janjimu.. bahawa "Allah itu Tuhanku!"

Ingatlah Tujuanmu!

Firman Allah swt dalam Surah Adz-Dzariyat ayat 56 yang bermaksud:


"Dan tidak Aku menciptakan jin dan manusia kecuali untuk mengabdikan diri kepadaKu."


Ingatlah wahai diri, penciptaanmu itu bukan sia2. Masakan Allah menciptakan sesuatu tanpa tujuan. Maka, percayalah ada misi yang Allah tanggungjawabkan padamu. Usah risau diriku, Dia yang mengurniakan amanah ini padamu, pastinya Dia juga akan membantumu. Oleh itu, andai dalam perjalanan ini, hadir ujian dan kesukaran mohonlah padaNya, pasti Dia akan menghadirkan penyelesaiannya.

Allah menciptakan kita tiada tujuan yang lain, melainkan mengabdikan diri padaNya. Kita telah mengaku beriman pada Allah, lalu jangan biarkan hidup kita kosong tanpa tujuan, seluruh hidup kita hendaklah dijadikan ibadah. Beribadahlah dengan mengakui kita adalah hambaNya, tunduk pada kemahuanNya. PerintahNya kita kerjakan, laranganNya kita hentikan.

Jadikan setiap amalmu & langkahmu.. ibadat khusus-solat, puasa, zakat, juga amal hidupmu seharian- dakwah&perjuangan, menuntut ilmu, bekerja, berukhwah, makan, tidur, istirehat, percakapan dan segalanya.. sebagai ibadah. Jika kita melaksanakan semuanya bukan sebagai tujuan ibadah, bukan kerana iman dan taat kita sebagai hamba padaNya, tiadalah ertinya dalam kehidupan dunia yang terbatas ini. Berusahalah untuk membuat yang terbaik dalam hidupmu, melaksanakan perintah dan kewajipan padaNya, menjauhi laranganNya, dan melaksanakan amanah sebagai khalifahNya. Agar hidupmu tidak sia2, agar dirimu beroleh kejayaan hakiki yang kau impikan di hari akhir sana kelak.

Wahai diriku, ingatlah tujuan dirimu diciptakan di bumi ini.. hanya untuk mengabdikan diri padaNya!



~Melakukan dakwah kepada jalan yang baik adalah tugas utama dalam hidup. Padahal jin dan manusia diciptakan ke dunia ini adalah untuk mengabdikan diri pada Allah, kalau tidak beribadat kepada Allah apalah ertinya hidup itu. Umur terlalu pendek didunia ini. Umur yang pendek itu mesti diisi, sehingga setelah manusia mati sekalipun, namun iman dan amal salihnya masih hidup dan akan tetap hidup.~
Tafsir Al-Azhar, Prof Dr Hamka.

p/s: nukilan ini hasil adaptasi dan sekadar pemahaman diri (diri yang kurang ilmunya ini) daripada tafsir 2 ayat tersebut dari Tafsir Al-Azhar oleh Prof Dr.Hamka. Moga ada manfaatnya buat diri dan semua. Allahu’alam

1 comment:

nik_khoir said...

"Ya Allah,hidupkan aku selagi kehidupan itu mendatangkan kebaikan kepadaku.Dan matikanlah aku jika kematian itu lebih baik bagiku dan jadikanlah kehidupan itu penambah kepada pahalaku dan kematian itu kerehatanku daripada segala kejahatan.Ameen"
(Riwayat al-Bukhari)