Sunday, January 03, 2010

1/1/10

Bismillahirrahmanirrahim..



Selamat Tahun Baru 2010 Masihi buat semua..(^_^)
Alhamdulillah, sebanyak2 syukur kita lafazkan buat Allah, Tuhan yang Maha Agung, atas peluang kehidupan ini.

Bergelar houseman, tahun baru kali ini di sambut di hospital. Stress juga bila nak oncall di hari yang dikenali sebagai "critical day" seperti ini. Hari public holiday yang selalunya agak sibuk dengan kes-kes MVA dengan cerebral concussion, assaulted dan lain-lain termasuklah kes yang terkenal disini.. injury from flying feathers, atau swab wound (huhu). Namun alhamdulillah, oncall hari itu dipermudahkan juga.

Tahun lepas ana oncall pada malam 1 Ramadhan. Agak sibuk hingga bersahur ana merangkap breakfast+lunch+dinner pada pukul 3 pagi. Pada malam 1 Syawal pula, sewaktu sayup-sayup kedengaran takbir raya selepas azan maghrib, ana sedang bersama MO di operation theater, standby untuk baby caesaran section.

Itulah di antara pengalaman-pengalaman kerjaya. Bila berkerja ni, kini ana sedar, kerjaya yang ana bawa ini adalah satu amanah dan tanggungjawab yang berat. Di mana kepentingan pesakit itu kami dahulukan berbanding diri, kesibukan bekerja sehari-hari.. bayangkan bekerja 7 hari seminggu, datang kerja awal pagi..pulangnya senja. Penat, letih, cabaran-cabaran kerjaya..

Namun itulah hakikatnya perjalanan kehidupan ana kini.
Teringat kata2 seorang pesakit pada ana..
"Kesian tengok doktor, kerja sibuk.. tapi kerja doktor bagus.. banyak tolong orang"..
Alhamdulillah.. itulah yang ana selalu ingatkan pada diri. Berusahalah ikhlaskan diri membuat amal, mudah2n kesibukan kita sehari-hari tidak berlalu sia-sia.. sebaliknya beroleh pahala kebaikan buat bekalan kita ke akhirat kelak.. InsyaAllah.

Firman Allah swt yang bermaksud:
"Katakanlah(Wahai Muhammad):
"Beramallah kamu(akan segala yang diperintahkan), maka Allah dan RasulNya serta orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan; dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata, kemudian dia memberitahu kepada kamu apa yang kamu telah kerjakan"

(At-Taubah:105)


Alhamdulillah.. tahun baru yang menjelma, mari kita tanamkan azam dan semangat yang lebih baik. Berusaha untuk menjadi lebih baik. Moga kita beroleh impian yang dicita-citakan. Moga tahun 2010 ini membawa kebahagiaan dan rahmat buat kita semua.. InsyaAllah..

Setiap kita pastinya punyai impian untuk tahun baru ini. Ana juga punyai impian.. mudah2n dengan izinNya, InsyaAllah. Hanya pada Dia jua disandarkan segala harapan..


p/s: Dare to Dream?..(^_^).. Selamat meneruskan perjuangan..

No comments: